heydariyoun.mihanblog.com

در بیان برخى اسامى والقاب شریفه حضرت فاطمه (ع )

وبرخى ازفضائل آن جناب

ابن بابویه به سند معتبر از یونس بن ظبیان روایت كرده است كه حضرت صادق علیه السلام فرموده كه فاطمه علیهاالسلام را نه نام است نزد حق تعالى: فاطمه علیهاالسلام وصدیقه ومباركه وطاهره وزكیّه وراضیه ومرضیّه ومُحدّثه وزهراء. پس حضرت فرمود كه آیا مى دانى كه چیست تفسیر فاطمه؟ یونس گفت، گفتم : خبر ده مرا از معنى آن اى سیّد من ؛ حضرت فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّر؛ یعنى بریده شده است از بدیها، پس حضرت فرمود كه اگر امیرالمؤمنین علیه السّلام تزویج نمى نمود اورا، كفوى ونظیرى نبود اورا بر روى زمین تا روز قیامت نه آدم ونه آنها كه بعد از او بودند.[1]

علامه مجلسى رحمه اللّه در ذیل ترجمه این حدیث فرموده كه (صدیقه) به معنى معصومه است ، و(مباركه) یعنى صاحب بركت در علم وفضل وكمالات و معجزات واولاد كرام و(طاهره ) یعنى پاكیزه از صفات نقص و(زكیّه) یعنى نموّ كننده در كمالات وخیرات و (راضیه) یعنى راضى به قضاى حق تعالى و (مرضیه) یعنى پسندیده خدا ودوستان خدا و(محدّثه) یعنى مَلَك با اوسخن مى‌گفت و (زهراء) یعنى نورانى به نور صُورى ومعنوى . وبدان كه این حدیث شریف دلالت كند بر اینكه امیرالمؤ منین علیه السّلام از جمیع پیغمبران واوصیاى ایشان به غیر از پیغمبر آخرالزّمان افضل مى باشد بلكه بعضى استدلال بر افضلیت فاطمه زهرا علیهاالسّلام بر ایشان نیز كرده‌اند انتهى. [2]

ودر احادیث متواتره از طریق خاصّه وعامّه روایت شده است كه آن حضرت را براى این فاطمه نامیده اند كه حق تعالى اورا وشیعیان اورا از آتش جهنم بریده است.[3] وروایت شده كه از حضرت رسول صلى اللّه علیه وآله وسلّم پرسیدند كه به چه سبب فاطمه را بتول مى نامى ؟ فرمود: براى آنكه خونى كه زنان دیگر مى بینند اونمى بیند، دیدن خون در دختران پیغمبران ناخوش ‍ است. [4]



[1]. الخصال شیخ صدوق،2/414، باب التسعة ، حدیث سوم.

[2]. جلاء العیون ص 162، چاپ سرور، قم.

[3]. جلاء العیون ص 165؛ (فضائل پنج تن ) آیت اللّه فیروز آبادى 4/9.

[4]. (معانى الاخبار) شیخ صدوق ص 64، (روضة الواعظین ) 1/149.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه شانزدهم مهر 1388    | توسط: شیعیان منتقم آل محمد    | طبقه بندی: سوالات شیعه،     | نظرات()